Je hebt een geweldig verkoopgesprek

met een potentiële klant of opdrachtgever. Het is een geweldig gesprek, waarin je de indruk krijgt dat jullie helemaal op één lijn zitten. Hij ziet echt iets in je product of dienst. Jij gaat huiswaarts met de belofte alles op een rij te zetten in een offerte of aanbieding.

Je doet je best op je offerte

en bent er een behoorlijk lange tijd mee bezig. Vol verwachting stuur je je offerte op en wacht op antwoord. Je hoort een tijdje niets, en als je er een telefoontje aan waagt blijkt dat de klant veel vragen had over je tekst, en uiteindelijk voor een andere partij heeft gekozen.

De concurrent…

Teleurgesteld leg je je telefoon neer. Hoe kan dat nou? Jullie begrepen elkaar toe zo goed tijdens het gesprek? En daar zit nou net de crux: uitleggen in een gesprek hoe goed jouw producten en diensten bij je klant passen, gaat je waarschijnlijk heel gemakkelijk af. Op het moment dat je het op papier gaat zetten gebeurt er iets merkwaardigs. In plaats van te schrijven wat je in een gesprek zou zeggen, komt daar de schrijftaalom de hoek kijken.

 

Jouw tekst staat vol met zinnen als

 

Geachte heer,

naar aanleiding van ons prettige gesprek doe ik u hierbij de aanbieding toekomen…. 

Wij zijn blij u deze aanbieding te doen…

Onze diensten ontzorgen u optimaal.

 

De toon op papier is ineens heel anders dan die tijdens het gesprek. Het gesprek was zo leuk, en op papier komt wat je wilt zeggen helemaal niet uit de verf.

En dan is het gebeurd,

ook jou is het overkomen,

het beste paard van stal.

 

Ook jij trapte in de 5 valkuilen van het schrijven van een offerte

Q

Valkuil 1: Er is geen doorkomen aan

Er sluipen woorden in je tekst die je in een gesprek maar weinig gebruikt zoals zouden, moeten, kunnen, worden…. Deze woorden maken je tekst log en moeilijk leesbaar. De kans is groot dat je klant jouw tekst aan de kant legt.
Q

Valkuil 2: Je bent in de vorige eeuw beland

Met taalgebruik dat in deze tijd allang niet meer zijn doel bereikt.

Hoogachtend

In afwachting verblijf ik…

Hierbij doe ik u de offerte doen toekomen…

Taal die de harten van jouw klanten niet sneller doen kloppen!

Q

Valkuil 3: Je tekst is zoooo lang (gaap)

De boodschap die je in 3 zinnen aan je klant zou kunnen vertellen, is nu uitgegroeid tot een A4-tje met formaliteiten, wollig taalgebruik en bijzaken waardoor je klant liever een dutje doet dan zich door jouw tekst te worstelen.
Q

Valkuil 4: Wij van WC-EEND...

Je denkt dat de klant wil weten wat jouw product allemaal doet en kan, terwijl de klant wil lezen welke voordelen (klantwaarde) jouw product hem biedt.

Dus niet: deze banken zijn verkrijgbaar in alle kleuren, maar wel: onze banken passen altijd in uw interieur. Dat is nog eens een voordeel!

Q

Valkuil 5: Ons kent ons

Je gebruikt afkortingen of termen die iedereen in jouw bedrijf heel goed kent, maar je klant helemaal niets zegt. De klant legt jouw offerte aan de kant en gaat verder met het lezen van de offerte van je concurrent.

Nee, ho, stop!! Dat is niet de bedoeling!

Je wil juist dat klanten

  • Enthousiast worden van jouw aanbieding.
  • Geen aandacht meer besteden aan de offertes van je concurrenten.
  • Na het lezen van jouw offerte weten dat jij de beste partij voor hen bent.

Hoe je dat doet? Dat is heel eenvoudig.

Je ontdekt het tijdens de training Offertes schrijven doe je zo!

Op 22 februari, van 10.00 – 16.00 uur in Hoofddorp.

 

 

 

Doe je mee?