Ontzorg jij je klant al?

Als jij inschrijft op aanbestedingen, is ontzorging een woord dat je regelmatig tegenkomt. Bijna iedere klant wil ontzorgd worden en noemt dat in het bestek of gunningscriteria. En het is vervolgens aan jou om daar invulling aan te geven. Maar wat is ontzorgen nou eigenlijk? En hoe doe je dat? Een aantal tips.

Wat is ontzorgen?

Ontzorgen betekent letterlijk, zorgen wegnemen. Waarschijnlijk kun je je daar wel iets bij voorstellen hoe dat voelt: zorgeloos, weten dat alles goed komt. Jouw oplossing moet de zorgen van de klant wegnemen. Toch heeft dat niet alleen te maken met de technische oplossing, maar ook met de achterliggende angsten, verwachtingen, oordelen en vragen van je klant.

Angsten, verwachtingen, oordelen en vragen?

Ja, jouw klant is ook maar gewoon een mens die bepaalde verwachtingen heeft van de te leveren oplossing. Het liefst wordt alles op tijd opgeleverd, zonder tijdverlies of onverhoopte kosten. Wellicht kent hij jou of jouw organisatie en heeft hij daardoor bepaalde oordelen of meningen, op basis van eerdere zaken die hij met jou heeft gedaan. En vergeet zijn angsten niet. Als je je klant het gevoel kan geven dat alles goed komt, ontzorg je hem helemaal.

5 tips om je klant te ontzorgen

R

Lees alle stukken!

Het lijkt een open deur, maar hoe vaak gebeurt het dat je begint met schrijven omdat je na 3 gelezen zinnen al denkt te weten wat jouw klant wil. Zorg voor een volledige indruk: lees alles stukken!
R

Verplaats je in de klant

De informatie die je haalt uit het bestek, vul je aan met kennis van je klant. Als jij de klant was, waar zou jij je zorgen over maken? Een nieuwbouwproject kan bijvoorbeeld vertraging oplopen, wat tijd en dus geld kost. Wat kun jij doen om die zorg weg te nemen? Beschrijf dat in je tekst, zodat de klant weet dat jij hem begrijpt en met hem meedenkt om zijn zorgen weg te nemen.
R

Bezorg je klant geen nieuwe zorgen

Kun je die zorgen of angsten van je klant niet wegnemen? Bezorg hem dan geen nieuwe zorgen. Tips bij het schrijven:

– Vermijd ‘twijfeltaal’: wees duidelijk in wat je gaat doen, hoe je de opdracht gaat uitvoeren. Verval je in twijfelwoorden als misschien, meestal en in principe, dan straalt dat minder vertrouwen uit naar je klant dan wanneer je helder en duidelijk schrijft.

– Vermijd ook ‘grote’ termen als optimaal, maximaal, meerdere, vele. Dat zijn vage termen waar de klant niet gemakkelijk een beeld bij krijgt.

R

Onderbouw met harde cijfers

Behalve twijfeltaal vermijden, onderbouw je wat je zegt met cijfers; de zogenaamde metrics. Heb je bijvoorbeeld al veel bouwprojecten op tijd opgeleverd, vermeld dan niet dat je veel projecten op tijd hebt opgeleverd, maar vermeld hoeveel (in aantal of in percentage) dat er zijn geweest. Dat is meetbaar en dus duidelijk voor je klant.
R

Neem je klant mee in het resultaat

Niets ontzorgt je klant zo goed dan hem langs de beren op de weg te leiden en hem een glimp te geven van het uiteindelijke resultaat. Hoe is het als hij in het door jou gebouwde kantoor werkt, of de medewerkers met jouw ICT-oplossing werken? Hoe ziet een werkdag er dan uit, welke sfeer heeft het kantoor, hoe voelen de medewerkers zich? Hoeveel tijd wordt daarmee bespaard, en hoeveel geld levert dat de klant dus op? Beschrijf het gebruiksgemak, de voordelen voor je klant en hoe jij na afronding van het project nazorg verleent.

Hoe schrijf je dat op?

Simpelweg schrijven Wij ontzorgen u optimaal is niet voldoende voor de klant. Wat wel werkt is hem een beeld te schetsen van hoe die ontzorging eruitziet en voelt. Namelijk zorgeloos. Dat kan alleen als je zijn vragen beantwoordt, zijn angsten en zorgen wegneemt, zijn verwachtingen kent en daaraan wel (of niet) tegemoet komt. Hoe je dat opschrijft? Kom naar de training Slim inschrijven op aanbestedingen en tenders waar je stap voor stap de klantvraag ontrafelt en je de ontzorging van je klant in een sterke verkooptekst verpakt.

EENDAAGSE TRAINING

SLIM INSCHRIJVEN OP AANBESTEDINGEN EN TENDERS

Vrijdag 22 februari

INVESTERING

675 euro (excl. btw)

TIJD

10:00 – 16:00 uur

LOCATIE

Burgemeester Pabstlaan 10, 2131XE Hoofddorp

Liever een training op locatie?

Dat kan natuurlijk ook, binnen en buiten de Haarlemmermeer!

Neem contact met me op voor de mogelijkheden info@schrijftrainingenhaarlemmermeer.nl