Heb jij ook een neus voor standaardteksten?

Jij niet alleen. Jouw klanten weten ook maar al te goed wanneer ze een standaardtekst onder ogen krijgen. Ook zij willen zich uniek voelen. Met een aanbod dat hen op het lijf geschreven is. En toch kan het moeilijk zijn om jouw product of dienst iedere keer op een unieke wijze aan te bieden. Maak je geen zorgen, dat hoeft ook helemaal niet. Jouw standaardteksten kun je heel goed persoonlijk maken.

Hoe maak je een standaardtekst persoonlijk?

Een voorbeeld: laatst vroeg ik een offerte aan bij een fotograaf. Ik wilde foto’s voor mijn nieuwe website laten maken en stuurde hem een mailtje. Blij was ik met zijn snelle reactie. Alleen was die niet zoals ik had verwacht. In plaats van een antwoord waarin hij mij haarfijn vertelde wat mijn mogelijkheden waren bij een websitefotoshoot, vroeg hij aan mij wat ik wilde en meldde daarbij zijn (niet geringe) uurtarief.

De schrik sloeg me om het hart. Ik had wel een paar ideetjes voor de foto’s, maar had geen idee hoeveel tijd dat zou kosten. En met dat uurtarief zouden de kosten wellicht uit de klauwen lopen. We mailden nog wat over en weer, waarin hij uiteindelijk aangaf dat hij wel wat foto’s kon maken van mij, voor een groep, al schrijvend achter mijn laptop. Dat gaf me enigszins het idee dat hij wist wat hij deed, maar dat uurtarief liet me niet los. Ik haakte af: ik mailde dat zijn tarief boven mijn budget lag. Ik vond het jammer, wilde graag met hem werken, maar wist niet hoe ik duidelijk kon maken wat ik graag zou willen. Stiekem had ik gehoopt dat hij mij bij de hand zou nemen en me zou vertellen wat goed voor mij is. Op basis van zijn ervaring en deskundigheid.

Zonde van mijn tijd, en zeker ook van die van hem. In zo’n geval biedt een standaardtekst uitkomst.

Een voorbeeld van een standaardtekst

Het antwoord van de fotograaf had er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Hoi Iris,

Wat leuk dat je me mailt. Ik maak graag foto’s voor je nieuwe website. Hiervoor bied ik de volgende pakketten:

Waarom deze pakketten?
Dit zijn de pakketten die ik speciaal heb samengesteld voor het maken van websitefoto’s. Uit ervaring weet ik dat deze foto’s nodig zijn voor een website. Ik houd daarbij rekening met jouw vak en werkzaamheden: deze zijn verwerkt in het soort foto’s.

Waar vindt de fotoshoot plaats?
Binnen op een door jou gekozen locatie.

Zijn er bijkomende kosten?
Ja, voor reistijd en reiskosten reken ik onderstaande zaken reken ik extra kosten à…

Zijn de foto’s daarna rechtenvrij?
De foto’s zijn daarna van jou, je ontvangt ze digitaal. Je kunt ze gebruiken voor je site of ander promotiemateriaal.

Is er een mogelijkheid om foto’s te maken in andere settings?
Natuurlijk. Extra foto’s in een andere setting: 50 euro extra per half uur.

Wat als er meer tijd nodig is voor nabewerking?
Ik neem altijd contact met je op als het bovengenoemde uren overschrijdt. Ik reken daarna 50 euro per half uur voor nabewerking. Mijn ervaring leert me dat bovengenoemde uren in 90% van de gevallen meer dan voldoende is.

Wil je me laten weten welk pakket je voorkeur heeft? Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag!

Hartelijke groet,

Fotograaf X

Een standaard mailtje, die hij naar iedereen met een vraag over websitefoto’s kan sturen.

Waarom dit werkt?

R

Het neemt mijn zorgen weg

Ik weet precies wat ik krijg, wat het kost en welke eventuele meerkosten er zijn. Regel bij verkoopteksten: ontzorg je klant. En als dat niet lukt, zorg dan dat je geen nieuwe zorgen ‘veroorzaakt’.
R

Ik vertrouw op zijn deskundigheid en aanpak

Zijn aanpak geeft me vertrouwen dat het goed komt. Hij weet welke foto’s ik nodig heb.
R

Ik zie het resultaat voor me

Ik weet welke foto’s ik krijg. Door het resultaat te schetsen, word ik enthousiast.
R

Ik kan alle informatie gemakkelijk terugvinden

Een grafisch overzicht, in dit geval de tabel, maakt in één oogopslag duidelijk wat ik krijg en wat niet. Wil je dit beschrijven, dan is dat lastig. Tip: gebruik tabellen en grafische middelen waar het kan.
R

Standaard, en toch persoonlijk

Ik heb, ondanks dat ik me realiseer dat dit een standaard aanbod is, toch het gevoel dat dit op mijn lijf geschreven is. Ik krijg de ruimte voor vragen, én veel van mijn vragen en zorgen, verwachtingen en wensen zijn al ingewilligd of beantwoord door de fotograaf.
R

Tijdwinst door efficiëntie

Het kost mij en ook de fotograaf, veel minder tijd om af te stemmen wat ik als klant wil. Oftewel, ik hoef alleen nog maar JA te zeggen op zijn aanbod!

Klantwaarde in plaats van kosten

Als hij zijn uurtarief gewoon had berekend, verpakt in deze pakketten, had ik meteen JA gezegd. Vond ik dat dan niet te duur? Nee, want nu zag ik wat het mij zou opleveren. Het was het me waard. Ik zag het niet meer als kosten die zouden kunnen oplopen, maar als waardevolle investering, waarbij ik de foto’s al voor me zag.

Dus gebruik standaardteksten als het jou en je klant tijd oplevert, ontzorg je klant door ze persoonlijk te maken!