Ontzorg jij je klant al?
Als jij inschrijft op aanbestedingen, is ontzorging een woord dat je regelmatig tegenkomt. Bijna iedere klant wil ontzorgd worden en noemt dat in het bestek of gunningscriteria. En het is vervolgens aan jou om daar invulling aan te geven. Maar wat is ontzorgen nou eigenlijk? En hoe doe je dat? Een aantal tips.
Wat is ontzorgen?
Ontzorgen betekent letterlijk, zorgen wegnemen. Waarschijnlijk kun je je daar wel iets bij voorstellen hoe dat voelt: zorgeloos, weten dat alles goed komt. Jouw oplossing moet de zorgen van de klant wegnemen. Toch heeft dat niet alleen te maken met de technische oplossing, maar ook met de achterliggende angsten, verwachtingen, oordelen en vragen van je klant.
Angsten, verwachtingen, oordelen en vragen?
Ja, jouw klant is ook maar gewoon een mens die bepaalde verwachtingen heeft van de te leveren oplossing. Het liefst wordt alles op tijd opgeleverd, zonder tijdverlies of onverhoopte kosten. Wellicht kent hij jou of jouw organisatie en heeft hij daardoor bepaalde oordelen of meningen, op basis van eerdere zaken die hij met jou heeft gedaan. En vergeet zijn angsten niet. Als je je klant het gevoel kan geven dat alles goed komt, ontzorg je hem helemaal.
5 tips om je klant te ontzorgen
Lees alle stukken!
Verplaats je in de klant
Bezorg je klant geen nieuwe zorgen
– Vermijd ‘twijfeltaal’: wees duidelijk in wat je gaat doen, hoe je de opdracht gaat uitvoeren. Verval je in twijfelwoorden als misschien, meestal en in principe, dan straalt dat minder vertrouwen uit naar je klant dan wanneer je helder en duidelijk schrijft.
– Vermijd ook ‘grote’ termen als optimaal, maximaal, meerdere, vele. Dat zijn vage termen waar de klant niet gemakkelijk een beeld bij krijgt.
Onderbouw met harde cijfers
Neem je klant mee in het resultaat
Hoe schrijf je dat op?
Simpelweg schrijven Wij ontzorgen u optimaal is niet voldoende voor de klant. Wat wel werkt is hem een beeld te schetsen van hoe die ontzorging eruitziet en voelt. Namelijk zorgeloos. Dat kan alleen als je zijn vragen beantwoordt, zijn angsten en zorgen wegneemt, zijn verwachtingen kent en daaraan wel (of niet) tegemoet komt. Hoe je dat opschrijft? Kom naar de training Slim inschrijven op aanbestedingen en tenders waar je stap voor stap de klantvraag ontrafelt en je de ontzorging van je klant in een sterke verkooptekst verpakt.
EENDAAGSE TRAINING
SLIM INSCHRIJVEN OP AANBESTEDINGEN EN TENDERS
Vrijdag 22 februari
INVESTERING
675 euro (excl. btw)
TIJD
10:00 – 16:00 uur
LOCATIE
Burgemeester Pabstlaan 10, 2131XE Hoofddorp
Liever een training op locatie?
Dat kan natuurlijk ook, binnen en buiten de Haarlemmermeer!
Neem contact met me op voor de mogelijkheden info@schrijftrainingenhaarlemmermeer.nl